Aleksandra Krogulska

Czy mniej może znaczyć więcej? Rola odroczenia czasowego w metapamięciowej decyzji o zatrzymywaniu uczenia

Zbadaliśmy to, jak ludzie decydują o zatrzymywaniu uczenia w sytuacji, kiedy jest zbyt dużo informacji do zapamiętania na raz i jeśli przewidują, że ich pamięć będzie testowana po pewnym czasie. W pierwszym eksperymencie badani uczyli się długich list słów, gdzie słowa były prezentowane pojedynczo, jedno po drugim. W grupie kontrolnej listy były prezentowane w całości, a w grupach eksperymentalnych osoby badane mogły zatrzymać uczenie wcześniej. W grupie „stop”, kiedy badani zatrzymali uczenie, od razu byli proszeni o wykonanie kolejnych zadań eksperymentalnych (dystraktora, testu pamięci). W grupie „stop-czekaj” – po zatrzymaniu uczenia musieli odczekać tyle czasu, ile zajęłoby wyświetlenie listy słów do końca. W drugim eksperymencie osoby badane rozwiązywały test pamięci po 24 godzinach od zakończeniu uczenia się. W obu eksperymentach osoby, które zatrzymały uczenie, przypomniały sobie mniej słów niż ci, którzy uczyli się całych list słów. Natomiast odroczenie czasowe między uczeniem się a testem pamięci, niezależnie od tego, czy było to kilka minut czy doba, skutecznie zredukowało liczbę osób zatrzymujących uczenie. Zatem odstęp czasu między uczeniem się a testowaniem pamięci może zniechęcać przynajmniej cześć osób do stosowania tej nieefektywnej strategii uczenia

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij